Nawigacja

Aktualności

Wycieczka objazdowa po miejscach martyrologii w ramach projektu „Łączka i inne miejsca poszukiwań” – Warszawa, 5 marca 2019

5 marca 2019 r. uczniowie jednej ze szkół podstawowych w Łodzi, uczestniczący w edycji projektu „Łączka i inne miejsca poszukiwań”, pod opieką nauczycielki oraz pracowników łódzkiego pionu poszukiwań i identyfikacji - dr. Krzysztofa Latochy i Aleksandry Szafrańskiej-Dolewskiej, wzięli udział w ostatnim już etapie przedsięwzięcia, jakim była wycieczka objazdowa po miejscach martyrologii w Warszawie.

Razem z kilkudziesięcioma uczniami ze szkół województwa mazowieckiego, również biorącymi udział w projekcie, odwiedzili Muzeum Katyńskie na Warszawskiej Cytadeli, gdzie przewodnik przybliżył im historię Zbrodni Katyńskiej oraz pokazał pamiątki po zamordowanych w Katyniu, Miednoje, Charkowie i Bykowni wydobyte podczas prac ekshumacyjnych, a także fotografie, archiwalia, listy oraz inne pamiątki otrzymane od ich rodzin.

Kolejnym punktem wycieczki była Willa "Jasny Dom" - kamienica położona w Warszawie przy ul. Świerszcza 2, która w okresie od lutego do października 1945 r. była siedzibą Głównego Zarządu Informacji Wojska Polskiego. W jej piwnicach urządzono cele więzienne, a na wyższych kondygnacjach znajdowały się pokoje przesłuchań i biura. Do dnia dzisiejszego zachowały się tam wyryte na ceglanych ścianach napisy, kalendarze kreskowe oraz drzwi z wyciętymi charakterystycznymi judaszami, które świadczą o nieludzkich warunkach i bestialskim traktowaniu więźniów przez ludową policję polityczną.

Zwieńczeniem objazdu była wizyta na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach - na Łączce, miejscu pochówku pomordowanych przez organy bezpieczeństwa publicznego w latach 1945-1956. Uczniowie zapoznali się z historią i efektami prac ekshumacyjnych prowadzonych tam przez IPN oraz obejrzeli Panteon - Mauzoleum Wyklętych-Niezłomnych.

Projekt „Łączka i inne miejsca poszukiwań” poświęcony jest poszukiwaniom nieznanych miejsc pochówku ofiar reżimu totalitarnego. Uczestnicząc w sześciu spotkaniach, uczniowie poznają rolę, jaką w poszukiwaniach odgrywają poszczególne dziedziny nauki (m.in. archeologia, antropologia, genetyka), zdobywają wiedzę o historii poprzez losy ludzi, uczą się poszanowania dla życia ludzkiego i odpowiedzialności za swoje czyny i decyzje. Finał będzie okazją do zaprezentowania swoich refleksji w postaci etiud filmowych dotyczących problematyki poruszanej w ramach projektu.

do góry